Kako izabrati i održavati akumulator

Kad govorimo o srcu automobila, većini prvo padne na pamet motor. I makar to nije netočno, kod današnjih vozila upravo je akumulator taj koji pokreće sve – od paljenja motora do desetaka elektroničkih sustava, infotainmenta i sigurnosnih pomagala. 

S napretkom tehnologije došla je i nova generacija baterija (AGM i EFB) osmišljena za Start-Stop vozila, dok su klasični olovno-kiselinski (SLI) i GEL modeli i dalje u opticaju. U ovom blogu ćemo istražiti prednosti i slabosti svake izvedbe te pojasniti zašto akumulatori često krenu gnjaviti već nakon tri do četiri godine!

Četiri tehnologije, četiri priče o ciklusima

Klasični (flooded) SLI akumulatori još su uvijek najčešći na starijim vozilima. Jeftini su i lako ih je regenerirati dopunom destilirane vode, ali jedva podnose duboka pražnjenja.

GEL modeli vezuju elektrolit u silicijevom gelu pa su potpuno zatvoreni i otporni na vibracije. Idealni su za motocikle, kampere i plovila, no slabije prihvaćaju nagla punjenja pa nisu poželjni za Start-Stop sustave.

EFB (Enhanced Flooded Battery) razvijen je upravo za osnovne Start-Stop sustave. Zahvaljujući poliesterskoj vuni uz ploču, EFB trpi dvostruko više ciklusa punjenja/pražnjenja od klasičnog akumulatora, uz bolju otpornost na duboko pražnjenje.

AGM (Absorbent Glass Mat) ide korak dalje: elektrolit je ulijan u staklenu mrežicu, kućište je hermetički zatvoreno, a ploče su stisnute pod tlakom. Rezultat je tri puta veća ciklička izdržljivost i odlične sposobnosti pri hladnom startu – i upravo zato premium marke danas serijski ugrađuju AGM u vozila s rekuperacijom kočione energije.

Zašto su akumulatori danas pod većim stresom?

Moderna vozila imaju i do stotinu elektroničkih modula: multimedija, grijano vjetrobransko staklo, razne pumpe, klima, radari i kamere – svi vuku struju i kad motor miruje, a Start-Stop gasi motor na svakom semaforu, što znači desetke pokretanja na dnevnoj razini. 

Zbog toga AGM i EFB imaju produljen vijek u ciklusima, ali ga „potroše” brže jer cikluse odrađuju češće.

Situaciju dodatno kompliciraju pametni (varijabilni) alternatori. Umjesto stalnih 14,4 V, oni prema potrebi dižu ili spuštaju napon kako bi smanjili mehaničko opterećenje motora i potrošnju goriva. Ako se ugradi pogrešan tip baterije – ili vozilo ne „prepozna” novu bateriju – alternator može puniti s preniskim naponom, što u prijevodu znači da akumulator ubrzano propada.

Napokon, vlasnici nerijetko dodaju dodatna trošila (naknadni grijači sjedala, zvučnici, hladnjaci), što povisuje prosječnu dubinu pražnjenja i skraćuje životni vijek.

Ekstremne temperature – tihi ubojica olova

Toplinski valovi ljeti ubrzavaju koroziju olovnih ploča, dok zimi gusto ulje i hladan starter traže dvostruko veću struju. Statistika američkog AAA pokazuje da u hladnijim klimama baterija često izdrži pet i više godina, dok na vrućem jugu SAD-a prosjek pada na tri. 

Pri -17 °C akumulator izgubi oko 60 % snage, a motor baš tada traži dvostruko više ampera.

Visoke ljetne temperature pak isparavaju elektrolit i pokreću sulfatizaciju ploča, pa akumulator izgleda „zdrav” sve dok prva hladna noć ne otkrije da je kapacitet trajno snižen.

Start-Stop baterije, BMS i obavezno „uparivanje”

Vozila s naprednim energetskim menadžmentom prate stanje akumulatora preko Battery Management Systema (BMS). Kad se baterija zamijeni, potrebno je resetirati brojač ciklusa i upisati parametre nove baterije – inače će BMS misliti da je i dalje ugrađen istrošen akumulator i ograničavat će punjenje.

U praksi to znači spajanje dijagnostičkog alata i odabir funkcije battery replacement. Kod nekih Fordova i Renaulta dovoljno je odraditi kratak postupak svjetlima i papučicom kočnice, no većina vozila iz VAG grupacije te BMW bez servisnog uređaja neće prihvatiti novu bateriju. Ignoriranje resetiranja rezultira preniskim naponom punjenja, čestim Start-Stop greškama i skraćenim vijekom čak i za najskuplje AGM akumulatore.

„Prvi akumulator mi je trajao sedam godina – zašto novi neće?”

Originalni akumulator ugrađen je kad je automobil bio potpuno nov: anlaser je trošio minimalnu struju, alternator je punio optimalno, a na mreži nije bilo dodatnih potrošača. 

Par godina kasnije starter se istrošio, četkice alternatora su kraće, a padovi napona u staroj instalaciji povećavaju struju pri svakom pokretanju. Dodajte aftermarket grijače, LED trakice i punjače mobitela – i jasno je zašto zamjenski akumulator često izdahne za tri-četiri zime.

Kupci često odluče ugraditi najjeftiniju liniju akumulatora iste amperaže, zaboravljajući da unutar jedne marke postoji više rangova baterija – od osnovne do premium AGM serije s dvostrukom cijenom i trostrukim brojem ciklusa. 

Kad se na to nadoveže neodrađen BMS reset, novi akumulator od starta radi u nepovoljnom režimu – i logično je da neće dostići rekord originala.

Kako produljiti život akumulatoru?

Završit ćemo s nekoliko praktičnih savjeta za brigu o vašem akumulatoru:

Zaključak – pravi izbor i malo discipline

Bilo da vozite klasični benzinac ili hibrid s naprednom rekuperacijom, akumulator je ključan element za pouzdan start i besprijekoran rad elektroničkih sustava. Izbor odgovarajuće tehnologije (SLI, GEL, EFB, AGM), pravilno uparivanje s BMS-om te svjesnost o utjecaju temperature i dodatnih trošila mogu vašoj bateriji dodati dvije do tri godine života. 

U konačnici, nekoliko minuta preventivnog testiranja i poneki euro za bolju klasu akumulatora povoljnija su investicija od neočekivanog šlepanja u hladno prosinačko jutro!

Blog

Pridružite nam se u brizi za vaše vozilo uz korisne savjete za bezbrižnu vožnju!

Otkrijte kako održavati svoj automobil, uštedjeti na servisu i voziti sigurnije uz provjerene savjete naših stručnjaka i najnovije vijesti iz auto-svijeta.